اخبار توسعه

ساینا برای سال ۲۰۲۰ توسعه بازار صادراتی را در دستور کار دارد.

 

 بهنام عزت نژاد مدیر عامل شرکت صنایع بهداشتی ساینا:

ساینا برای سال ۲۰۲۰ توسعه بازار صادراتی را در دستور کار دارد.

با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و بالطبع ایران، مسوولیت شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید مواد بهداشتی و شوینده نیز سنگین‌تر شد. سهل‌الوصول بودن تولیدات شوینده و مهم‌تر از آن مواد ضدعفونی‌کننده برای عموم جامعه در کنار حفظ حداکثری کیفیت، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشگیری از بیماری و ارتقای سطح سلامت جامعه دارد. از همین رو شرکت ساینا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت موفق شد تولید خود را در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته (۱۳۹۸) به میزان ۱۰۶ درصد افزایش دهد.

در طول سال‌های گذشته ایرانی ها به حضور چشمگیر شوینده های بهداشتی خارجی در بازار عادت کرده اند؛ قیمت این محصولات در مقایسه با نمونه های ایرانی بالاتر است که این تفاوت در بعضی موارد تا سه برابر هم می رسد؛ بااین‌حال بسیاری از متخصصان گاه کیفیت برخی از این محصولات را پایین‌تر از تولیدات ایرانی ارزیابی کرده‌اند. درحال‌حاضر اغلب برند های ایرانی، انواع مختلفی از مواد شوینده با کیفیت را تولید می کنند. به گفته رئیس انجمن شوینده بهداشتی و آرایشی ایران بیشترین میزان تولید شوینده، در اختیار تولید کنندگان ایرانی است که همه کنترل کیفی می شوند و از نظر معیار های ایرانی دارای علامت استاندارد و عبارت «ساخت ایران» هستند. شرکت صنایع بهداشتی ساینا یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه تهیه و تولید انواع مواد شوینده و پاک‌کننده و محصولات آرایشی و بهداشتی است. این شرکت که زیرمجموعه هلدینگ بزرگ توسعه صنایع بهشهر است در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ در روستای قروه شهرستان ابهر تاسیس و در اردیبهشت ماه ۹۴ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

شرکت ساینا با تولید و عرضه برندهای نام آشنایی نظیر گلی، گلی پلاس، پریمکس، سپید، برف، رخشا و ارکید درگروه محصولاتی همچون مایع ظرفشویی، نرم‌کننده، لباسشویی، شیشه‌شوی، سفیدکننده، گازپاک‌کن و ده‌ها محصول دیگر در بازار مصرف صنعت شوینده را در داخل کشور و بازار صادراتی کشورهای همجوار از آن خود کرده و در تلاش است با تاکید بر دانش واحدهای تحقیق و توسعه جدیدترین محصولات مورد نیاز و کشف‌نشده مشتریان و مصرف‌کنندگان را طراحی و تولید کند.

مدیر عامل شرکت صنایع بهداشتی ساینا در گفت‌وگو با «بیدنا» به روند تولید و فروش شرکت در سال گذشته پرداخت و ادامه داد: با توجه به اینکه برندها و محصولات تولیدی ساینا از نشان‌های قدیمی هستند، روند تولید و فروش این شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد. برهمین اساس حجم تولید انواع محصولات شوینده خانگی ساینا در پنج ماه ابتدای سال مالی در مقایسه با سال مالی قبل از رشد ۱۹ درصدی برخوردار بوده است.

بهنام عزت‌نژاد بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و بالطبع ایران، مسوولیت شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید مواد بهداشتی و شوینده نیز سنگین‌تر شد. سهل‌الوصول بودن تولیدات شوینده و مهم‌تر از آن مواد ضدعفونی‌کننده برای عموم جامعه در کنار حفظ حداکثری کیفیت، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشگیری از بیماری و ارتقای سطح سلامت جامعه دارد. از همین رو شرکت ساینا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت موفق شد تولید خود را در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته (۱۳۹۸) به میزان ۱۰۶ درصد افزایش دهد.

وی با بیان اینکه پایداری ویروس کرونا در جامعه سبب شده نیاز جامعه به مصرف انواع مواد شوینده و بهداشتی افزایش یابد، اظهار کرد: در این راستا کمپانی‌های قدیمی و صاحبنام باید احساس تعهد بیشتری نسبت به تامین نیاز مردم داشته باشند و با مسوولیت‌پذیری بالایی به فعالیت خود ادامه دهند. از همین رو این شرکت تحقق ۹۰ تا ۱۰۰ درصد بودجه را در سال‌جاری به‌طور جدی در دستور کار خود دارد. البته تحقق این امر مشروط به تامین به‌موقع مواد اولیه یا تجهیزات موردنیاز خط تولید است که انجام آن در حوزه اختیارات و وظایف تولیدکنندگان نیست.

عزت‌نژاد به صادرات شرکت اشاره کرد و گفت:‌ برخی برندهای تولیدی شرکت ساینا بیش از یک دهه است که به کشورهای همسایه ایران از جمله افغانستان، عراق و کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شده است. سال گذشته شرکت توانست با افزایش تناژ تولید خود نسبت به بودجه پیش‌بینی‌شده انواع محصولات شوینده خانگی را به کشورهای هدف عرضه کند که نقدینگی ارزی مناسبی را در چرخه اقتصادی شرکت به‌همراه داشته است. البته همان‌گونه که بازار نقل‌وانتقالات، صادرات و واردات بین کشورها متاثر از شیوع ویروس کرونا به سردی گراییده است، بازار صادرات مواد شوینده نیز طی ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت با ممنوعیت جدی مواجه شد و به‌طور طبیعی فرصت‌های مغتنمی از دست رفت. اما امید داریم با برنامه‌ریزی درست و استراتژی اقتضایی بتوانیم طی ماه‌های آتی سال‌جاری این عقب‌ماندگی ناخواسته را جبران کنیم و با عبور از بودجه پیش‌بینی شده سال قبل، رکورد جدیدی را در صادرات محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه الحاق ایران به تعرفه ترجیحی اتحادیه اوراسیا فرصت مناسبی است تا برنامه صادراتی شرکت‌ها بیشتر بر بازار این کشورها تمرکز پیدا کند، افزود: در همین راستا شرکت ساینا برای سال ۲۰۲۰ توسعه بازار صادراتی را برای بازار کشورهایی چون قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان در دستور کار خود قرار داده است.

عزت‌نژاد بیان کرد: با توجه به رقابت شدیدی که امروز بین ده‌ها تولیدکننده بزرگ و کوچک در بازار وجود دارد شرکت ساینا از تابستان سال گذشته با هدف حفظ و توسعه جایگاه خود در بازارهای داخلی و کشورهای همجوار، تدوین و طراحی محصولات لاکچری با برندهای هوم لایف، مکتیس و لیدی آنا را که مربوط به دهک‌های بالای جامعه است در دستور کار خود قرار داده و امید دارد تا پایان پاییز امسال نیز سبد کامل این محصولات و برندها را در بازار هدف خاص عرضه کند.

وی تصریح کرد: درحال‌حاضر نزدیک به ۲۰۰ نفر به‌طور مستقیم در کارخانه‌های صنایع بهداشتی ساینا مشغول به فعالیت هستند و در مجموع بیش از یک هزار خانوار به‌طور غیرمستقیم متاثر از چرخه تولیدات این مجتمع صنعتی ارتزاق می‌کنند. براساس سیاست‌های این شرکت در سال ۹۹ و به ‌موازات شدت گرفتن ویروس کرونا نزدیک به ۳۰ نفر طی دو ماه اول سال‌ جذب این شرکت شده که عموما از کارگران بومی منطقه ابهر در استان زنجان هستند.

عزت‌نژاد با اشاره به تولید انواع محصولات ضدعفونی‌کننده در کمترین زمان ممکن همزمان با شیوع کرونا در کشور بیان کرد: ارتفای کیفیت با تغییر فرمولاسیون محصولات جاری و پروژه عرضه محصولات جدید درسال ۹۹، تدوین و برنامه‌ریزی برای تولید و معرفی برند پریمکس و هوم لایف، به‌کارگیری مشاوران صاحب‌نظر و خبرگان صنعت شوینده در بخش تحقیق و توسعه، راه‌اندازی مجدد خطوط آیروسل (اسپری‌ها)، تولید اسپری خوشبوکننده اتومات با برند ارکید، تکمیل ظرفیت خالی تولید خطوط آیروسل (اسپری‌ها) به‌صورت کارمزدی، برنامه‌ریزی و استفاده درست از موجودی و اقلام راکد،‌ تحقق کامل برنامه‌های pm و بهسازی کلیه خطوط تولید از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در قالب برنامه‌های مدون و فرآیندمحور در شرکت صنایع بهداشتی ساینا و اجرا شده است.

 

 

تهیه و تنظیم: محمد زرین خواه مدیر روابط عمومی شرکت ساینا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *