اخبار

دلار و ماده اولیه ۲ مشکل تولید پودر شوینده

دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده با طرح این پرسش که چرا تولیدکننده امروز در خرید مواد اولیه داخلی باید مشکل داشته باشد، گفت: امروز تولیدکنندگان در صرافی‌ها برای دریافت ارز سرگردان هستند و هیچ کس پاسخگو نیست.

 

جمشید فروزش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه متأسفانه امروز تولید کنندگان در دریافت ارز از بازار ثانویه با مشکلات متعددی روبرو هستند، اظهار داشت: ارز در بازار ثانویه از 8 هزار و 300 تا 8 هزار و 700 تومان و یورو با قیمت 9 هزار و200 تا 9 هزار و 800 تومان عرضه می‌شود اما مشکل اینجاست ما برای دریافت ارز مورد نیاز خود باید چندین بار فیش‌های خود را باطل کنیم تا در نهایت بتوانیم ارز ناچیزی دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه معمولا زمان دریافت ارز از تاریخ صدور فیش‌های ارزی یک ماه تا 45 روز است، گفت: متأسفانه ما مجبوریم 4 ماه برای دریافت ارز دوندگی کنیم.

دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده تصریح کرد: امروز تولیدکنندگان سرگردان در صرافی‌ها برای دریافت ارز هستند. هیچ کس پاسخگوی این سردرگمی‌ها نیست و فقط این تولیدکننده است که باید تاوان شرایط موجود را بپردازد.

فروزش با اعلام اینکه قرار بود دلار حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی وارد بازار ثانویه شود، افزود: از هفته پیش پتروشیمی‌ها به صورت قطره چکانی دلارهای خود را به صرافی‌های مجاز پرداخت کردند که این موضوع اصلا جوابگوی نیاز بالای بازار نیست.

وی در ادامه به تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی از داخل کشور اشاره کرد و گفت: امروز علاوه بر تأمین مواد اولیه از محل واردات، در داخل کشور نیز مشکل داریم به نحوی که پتروشیمی‌ها قیمت مواد اولیه را 5 برابر کرده و ضمن لغو سقف رقابت مواد را در بورس با چندین برابر قیمت می‌فروشند به عنوان نمونه مواد اولیه واحدهای شوینده پیش از لغو سقف رقابت در بورس کالا 6 هزار تومان بود اما این رقم امروز به 22 هزار تومان رسیده است جالب اینجاست فقط تولیدکنندگانی می‌توانند از بورس کالا خریداری کنند که نام خود را سایت بهین یاب درج کرده باشند.

دبیر انجمن شویندگان با تأکید براینکه در تأمین مواد پلیمری واحدهای خود با مشکل زیادی روبرو هستیم اظهار داشت: براساس نامه وزیر قرار بود پتروشیمی‌ها مواد پلیمری مورد نیاز واحدها را در بورس کالا با قیمت مناسب عرضه کنند اما متأسفانه آنها این موضوع را قبول نکرده و همچنان مواد را با قیمتهای بالا به فروش می‌رسانند. افزایش قیمت این مواد اولیه باعث شده تا بطری‌های شوینده از 150 تومان به 700 تومان برسد.

فروزش با طرح این پرسش که چرا تولیدکننده امروز در خرید مواد اولیه داخلی باید مشکل داشته باشد، افزود: اگر نمی توانیم فروش مواد اولیه داخلی به تولیدکنندگان را مدیریت کنیم چگونه می‌توانیم موضوع واردات مواد اولیه را ساماندهی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *